Det må bli enklere å ta i bruk aksjesparekonto. Det er budskapet til Finanstilsynet i et brev sendt ut 30. oktober.
Problemer
Imidlertid har flere opplevd at det har vært store forsinkelser i forbindelse med overføring av verdipapirer. Det bekymrer Finanstilsynet, fremkommer det i brevet.
For å se til at forbrukernes interesser ivaretas har Finanstilsynet derfor foretatt en undersøkelse blant noen av de største tilbyderne av aksjesparekonto.
«Flere årsaker til forsinkelsene trekkes fram, men i hovedsak pekes det på manglende standardisering av stegene i flytteprosessen og informasjonen som skal utveksles.
Videre har flere tilbydere i salgsprosessen ikke innhentet tilstrekkelig informasjon fra kunden om investeringene som ønskes flyttet, slik at flyttekravet sendes til feil mottaker eller til flere mottakere samtidig.»
Vil ha løsning
I brevet skriver Finanstilsynet at dette skal løses raskt.
«Finanstilsynet forutsetter at tilbyderne av aksjesparekonto raskt etablerer løsninger for å forbedre situasjonen. Finanstilsynet vil følge den videre utviklingen, blant annet for å unngå at forbrukerne får sine investeringer låst i lengre perioder på grunn av unødige forsinkelser i flytteprosessen.»
I tillegg påpekes det at «tilbyderne av aksjesparekonto til enhver tid må forholde seg til kravene til god forretningsskikk i kundebehandlingen, og ivareta kundens interesser også der dette innebærer at kunder ønsker å flytte sine verdipapirer over til en annen tilbyder.»