Her kommer et lite hjertesukk fra en regnskapsfører – som har ryddet etter mange næringsdrivende.
Av Nina Tenåsen, regnskapsfører
Jeg føler for å komme med et lite hjertesukk her. Jeg er da altså regnskapsfører. Jeg er også bevisst på kostnader, og prøver å ikke velge de dyreste alternativene.
Jeg har for eksempel laget min egen hjemmeside via Wix, en side sikkert mange dyktige web-designere vil rynke litt på nesa av. Jeg leser ofte på Facebook at flere profesjoner føler at tjenestene ikke blir verdsatt, da man alltid skal ha det så billig så mulig.
Overdrevet fokus på pris
Så – når det gjelder regnskapsførertjenester. Det er fryktelig vanskelig å gi pris på hva det kan komme til å koste for et firma (jeg har fått det spørsmålet så mange ganger, og anslått feil så mange ganger, at det har jeg sluttet med). Greia er at det er ikke bare bilagene vi ser på, og bokfører.
Vi har et regelverk som setter så mange krav til avstemmingsskjemaer, rapporter og sjekklister, og samme hvor små/store selskapene er skal vi kontrollere at selskapene ikke er knyttet til terrorvirksomhet, og det er litt av noen skjemaer det har blitt! Før holdt det med å ta kopi av ID og få signaturprøve, men nå er det mye annet som skal sjekkes ut også.
Vi er pliktig til å årlig kontrollere oppdraget, kontrollere egen utført jobb på kunden, kontrollere at oppdragsavtalen med avtalte oppgaver fortsatt stemmer, kontrollere at firmaet fortsatt ikke er i kontakt med terrorvirksomhet, mv. Dette blir da fakturert kunden som lovpålagte kontrolloppgaver. Dette må gjøres uansett om kunden har 10 eller 10.000 bilag. Så – et regnskapsoppdrag er liksom ikke bare regnskapsføringa, men også alle de pliktige oppgavene vi er pålagt å gjøre.
I tillegg blir vi pressa på pris – på den måten at folk vil ha fastpris, lav timepris. Jeg har for tiden kr 695 pr time på vanlig regnskapsoppgaver (minstepris), mens det på nabokontoret mitt sitter en advokat som har minste timepris på kr. 1.600.
Så fort jeg øker prisene kommer det kommentarer fra noen av kundene mine. Samtidig ligger jeg faktisk ganske lavt i forhold til andre regnskapskontorer, og mye lavere enn for eksempel advokatbransjen. (Jeg innser forskjellen i at man kun bruker advokaten ved behov, mens regnskapsfører er en fast tjeneste, men likevel.)
Må rydde i kaos
Jeg heier på de av de som driver egne firmaer/selskaper som greier å føre regnskapet selv, og har flere av de selv der jeg for eksempel kontrollerer før MVA sendes, for å nevne noe.
MEN jeg har også hatt så mange av de som har starta med å føre selv, og endt med å ha et fullstendig kaos, noe som har ført til at det har blitt nesten femdobling av kostnaden deres.
I tillegg til at de betaler egen lisens, har de altså måttet betale for at jeg tilbakefører og retter og endrer alt de har gjort, og noen har jeg måttet rette opp opptil 3 år da det var vesentlige feil samt at firmaene har fått bokettersyn og varsler om overstyring av det de har sendt inn fordi det ikke har blitt godkjent.
Noen av disse har blitt hos meg som kunder, mens andre ønsker å fortsette selv, mens andre igjen mener jeg var for dyr, så de vil finne andre. En av de kom tilbake til meg og spurte om jeg likevel kunne bli dens regnskapsfører. Da måtte jeg dessverre avvise den, da jeg for tiden har nok å gjøre, og det var en stund siden oppdraget, så jeg kunne ikke ta på meg ytterligere opprydning før jeg fortsatte med vanlig ajourføring av regnskapet.
Er det så enkelt?
Jeg blir så oppgitt av reklamene som går på radio, Facebook mv der det blir sagt «dropp regnskapsførern»! Som om det er SÅ enkelt!
Ja, selve regnskapet kanskje og for mange er mye logisk, og Fiken har mye fine tips under bokføring, men så er det så mye regler å forholde seg til som ikke alltid kommer fram eller er innlysende. Det er bare å begynne med å nevne ansattkostnader som overtidsmat, goder til ansatte, julebord – null MVA-fradrag.
MEN kjøpes det førstehjelpsutstyr/paracet til bruk i firma med ansatte så er det faktisk fradragsberettiget. OG, kjøp av mat under reise (diett eller representasjon) – det er en del å være obs på der før slik kostnad faktisk er fradragsberettiget i regnskapet. Firmaet kan kjøpe så mye mat de vil på firmaets regning, men det er ikke dermed sagt at det er skattemessig fradragsberettiget, eller har MVA-fradrag, selv om firmaet er MVA-registrert.
Det er så mange fallgruver at jeg ikke skjønner at folk tør å kaste seg ut i å føre eget regnskap når de aldri har gjort det selv før. Konsekvensene kan bli så store!
Og på grunn av disse reklamene som sier at folk flest klarer dette selv så føler jeg meg rett og slett litt vonbroten. Min kunnskap og utdannelse blir liksom ikke mye verd lenger.
Samtidig er det slik at dersom jeg sier at jeg er regnskapsfører, blir jeg møtt med en forventning om at jeg er «rik». Det er jo så dyrt å ha regnskapsfører!
Hjertesukket
Selv om mine kunder nå betaler sine lisenser selv, så betyr ikke det at jeg slipper de kostnadene. Nei, tidene har endret seg, så nå er det andre programmer som f.eks. oppfølging av alle oppgaver på alle kunder, og kvalitetssikringssystem og elektronisk arkiv som må lagres etter visse kriterier (lovpålagte). Dermed er kostnadsnivået som før og jeg kan fortsatt ikke redusere min pris ut til kunder.
Dette var et hjertesukk. Det essensielle var vel: Å ha regnskapsfører betyr ikke bare at en regnskapsfører fører bilagene. Regnskapsføreren har mange andre oppgaver knyttet til hvert oppdrag som kan gjøre regningen høyere (uforholdsmessig for noen, men slik er det). Og så er alle kunder SÅ forskjellige at to tilsynelatende like firmaer kan ha vidt forskjellig regnskapskostnad.
Og bare for å si det til slutt: Jeg elsker jobben min! Jeg trives med regnskap, og jeg trives med kundene mine. Det går i regnskap og rådgivning og sparring mht drift av firma, ansettelse mv. Og jeg lærer stadig noe nytt!
Innlegget har også vært publisert på Facebook