Skal du hjelpe kunden din med en skattesak?

Slik kan du enkelt og greit få nødvendige tilganger.

Stig Flesland

Nå kan du få tilgang til skattesaken fra A til Å med rollen Skatteforhold for privatpersoner.

Kunden kan enkelt gi deg tilgang på skatteetaten.no/delegere, slik at du slipper unødvendig venting på dokumenter i posten. Det betyr at du kan hjelpe til med alt fra endring av skattekort/forskuddsskatt til konto for utbetaling av tilgodebeløp, eller for eksempel søknad om betalingsavtale.

Med rollen Skatteforhold for privatpersoner kan du også registrere kontonummer for utbetaling av skatt. Tidligere var det kun mulig å registrere norsk konto og utenlandsk konto med IBAN i den elektroniske løsningen. Nå er det også mulig å registrere

  • konto til arving eller bostyrer
  • konto som ikke er din (fullmaktskonto)
  • utenlandsk konto uten IBAN

Med elektronisk innsending mottar Skatteetaten kontoinformasjonen raskere og kan utbetale tidligere. Så er det verdt å merke seg at dersom du fikk tilgang før 1. mars 2021, må kunden din gi deg utvidet tilgang på skatteetaten.no/delegere.

I noen tilfeller kan det også være at kunden mangler norsk BankID. Da kan MinID og PIN-kodebrev bestilles. Brevet blir automatisk sendt til folkeregistrert adresse.