Regjeringen innfører en helt ny engangsavgift på biler som reguleres av bilens vekt.
Bilhold er dyrt, og dyrere vil det bli med regjeringens forslag til statsbudsjett.
Fra nyttår innføres moms på salg av nye elbiler. Dette var en ventet avgiftsendring. Det innebærer at elbiler som har utsalgspris over 500.000 kroner blir momsbelagt for hver krone over en halv million.
Dersom vi legger årets mestselgende bilmodell til grunn, altså en Tesla Model Y, innebærer det at de i skrivende stund alle vil få momspåslag. På Teslas nettsider presenteres tre forskjellige varianter av Model Y. Den rimeligste koster 519.000 kroner, den dyreste 599.000 kroner.
Altså vil de tre versjonene få 4.750 kroner, 14.975 kroner og 24.997 kroner i moms før eventuelle tilvalg som dyrere lakk, felger selvkjørersystemer med mer.
Les også: Øker skatten på utbytte og gevinster
Ny avgift
Det som derimot ikke var ventet er en helt ny vektkomponent som skal inn i bilavgiftene.
Regjeringen foreslår at den nye engangsavgiften skal dekkes inn i pris per kilo. I forslaget går det frem at denne engangs vektkomponenten skal gjelde alle personbiler, uavhengig av hvilken type drivstoff bilen benytter.
I forslaget skal det beregnes 12,5 kroner per kilo av bilens egenvekt over 500 kilo.
Holder vi oss til Tesla Model Y som eksempel, så veier denne bilmodellen 2003 kilo. Det innebærer at bilen vil få en ekstra engangsavgift på 18.788 kroner, hvilket er litt over det Elbilforeningen regner som gjennomsnitt for elbilene.
For en Audi E-tron vil avgiften bli enda dyrere da denne bilen veier 500 kilo mer og vil få en avgift på 25.52o kroner.
Regjeringen regner med å hente inn 2,1 milliarder kroner ekstra fra denne engangsavgiften.
Les også: Vedum utsetter «Monsterskatten»
Dyrere firmabil
For Skattebetalerforeningens bedrifts- og proffmedlemmer er det kanskje verdt også å notere seg at elbilfordelene for de som har firmabilordning svekkes.
Regjeringen ønsker å likestille elbiler med andre biler hva gjelder firmabilbeskatningen. Ifølge TU.no regner regjeringen med at denne ordningen vil kunne gi 240 millioner kroner mer i inntekter.
Dette ble varslet ved budsjettfremleggelsen i fjor, men ble avvist i Stortinget.
Fram til 2022 ble det gitt en rabatt på 40 prosent av listepris. I inneværende år er rabatten satt til 20 prosent. Altså skal 80 prosent av listeprisen legges til grunn når den ansattes skattepliktige fordel med elbil som firmabil beregnes i 2022.som firmabil i 2022.
Fra neste år ønsker altså regjeringen å fjerne rabatten helt.
Det blir også innført full omregistreringsavgift på elbiler, noe som er forventet å bidra med 250 millioner kroner til statskassen neste år.