Å bruke svak økonomi som argument for ikke å betale tilbake penger som egentlig ikke er kommunenes, er ikke godt nok. Problemstillingen kan fort havne i retten.
Tvedestrand kommune har krevd inn for mye eiendomsskatt fra skattebetalerne i flere år. Nå vil de ikke gjøre opp for seg og viser til kommunens svake økonomi. Kommunen går kun med på å endre eiendomsskatten for 2024, men ikke for tidligere år. Vi mener kommunen bør gjøre opp for seg og tilbakebetale inntil tre år tilbake i tid.
Bakgrunnen for saken er velkjent. Retten har gitt skattebetalere medhold i to forskjellige søksmål mot henholdsvis Elverum og Lillestrøm kommuner. Førstnevnte sak ble anket til Høyesterett som ikke tillot anken fremmet, tingrettsdommen i den andre saken er fortsatt ikke rettskraftig. I begge saker har retten kommet til at utskrivingsvedtakene for aktuelle eiendommene har vært ugyldig som følge av feil praktisering av reglene om obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor. Kommuner som benytter Skatteetatens boligverdier som grunnlag for utskriving av eiendomsskatt, skal redusere grunnlaget med den lokale reduksjonsfaktoren i tillegg til den obligatoriske på 30 prosent.
Tvedestrand kommune har så langt innrømmet at de har praktisert denne regelen feil, men mener de kun er forpliktet til å endre utskrivingsvedtakene for skatteåret 2024 og ikke for tidligere år. Vi mener kommunen bør revurdere sitt standpunkt og tilbakebetale også for tidligere år.
Reglene om eiendomsskatt er uoversiktlige, og vi har forståelse for at det kan være vanskelig både for skattebetalerne og kommunene å få grep om rettstilstanden. Reglene om retting skal veie hensynet til forutberegnelighet mot hensynet til riktige avgjørelser og likebehandling av skattebetalerne. Dette har gitt utslag i regler der kommunene har fått en retteadgang inntil tre år tilbake i tid, dersom eieren av eiendommen har brutt plikten til å gi opplysninger, eller om det er skrevet ut feil eller for høy skatt. I de tilfellene det er skrevet ut feil eller for høy skatt, følger det av forarbeidene at kommunen har en retteplikt i de tilfellene det vil stride med likebehandlingsprinsippet å ikke rette et vedtak kommunen vet er feil, eller dersom vedtaket er ugyldig av andre grunner.
Vi mener derfor det oppstår en retteplikt i dette tilfellet, og at kommunen bør tilbakebetale inntil tre år. Det er også rett og rimelig at kommunen gjør opp for seg, når den i flere år har krevd inn penger den ikke har krav på. At kommunen må ta opp lån for å kunne tilbakebetale pengene, og at det det vil føre kommunen inn på ROBEK, kan ikke være avgjørende hensyn i dette tilfellet.
I tiden etter at ordføreren lot seg intervjue av E24 har Skattebetalerforeningens advokatkontor, SBF Skatteadvokater, vært i dialog med flere skattebetalere som risikerer ikke å få tilbake skattepenger som er rettmessig deres. Flere ønsker at vi skal forfølge saken videre. Det er langt fra utenkelig at spørsmålet må prøves for retten, men da må Tvedestrand kommune ta høyde for at regningen blir større enn i dag.