Gjentar kritikken av Skatteklagenemnda

Igjen peker Sivilombudet på saksbehandlingstiden i Skatteklagenemnda. Enkelte klagere har ventet i mer enn seks år.

Martin Huseby Jensen

Sivilombud Hanne Harlem reagerer på saksbehandlingstiden i Skatteklagenemnda. Foto: Mona Ødegård

Helt først i april overleverte Sivilombudet Hanne Harlem en særskilt melding om saksbehandlingstiden i offentlig forvaltning. Og igjen rettes pekefingeren mot Skatteklagenemnda.

«Skattedirektoratet har opplyst at de forventer en akseptabel saksbehandlingstid i Skatteklagenemnda innen 2026. Det er selvsagt positivt at det ventes en
forbedring. Det er likevel bekymringsfullt at saksbehandlingstiden så lenge som åtte år etter etableringen fremdeles er for lang.» heter det i rapporten fra Sivilombudet.

Innledningsvis påpeker Sivilombudet at det den lange saksbehandlingstiden er økonomisk krevende for klager, og at det i noen tilfeller kan føre til rettstap: «… fordi den påvirker nemndas mulighet til å omgjøre egne uriktige avgjørelser. Dette er fordi det gjelder en absolutt endringsfrist på fem år som ikke
avbrytes av den opprinnelige klagebehandlingen. Et eksempel er en sak der klageren mistet mulighet til å få tilbakebetalt for mye betalt skatt som følge av lang saksbehandlingstid i nemnda.»

Gjentatt kritikk

Det er litt under ett år siden sist Sivilombudet rettet kritikk mot Skatteklagenemnda og karakteriserte saksbehandlingstiden for uholdbart lang. Skattebetalerforeningen har siden 2017, et år etter etableringen, vært kritisk til saksbehandlingstiden i nemnda. Den gangen var saksbehandlingstiden 12 måneder. I 2024 hadde saksbehandlingstiden økt til 23 måneder.

Skjermdump fra Sivilombudets rapport.

Les også: Et flaggskip med for få matroser.

I rapporten gjengir Sivilombudet noen av klagene de har mottatt på saksbehandlingstiden i nemnda.

«Jeg innga klage [januar] 2021 som er 4 år siden og har purret jevnlig på svar. Saken gjelder endring av ligning og tilleggsskatt etter kontroll fra Skatteetaten. Saken burde være enkel å avgjøre da der ligger en klar og entydig dokumentasjon. …, i denne saken har Skatteklagenemnda brukt 4 år og der foreligger enda ikke en avgjørelse.» skriver en advokat på vegne av sin klient i klagen til Sivilombudet.

En annen advokat påpeker at saken fremdeles ikke var behandlet, seks år etter at den ble sendt inn til nemnda.

Dobbeltarbeid i klagebehandlingen

– Det ser ut til at det grunnleggende problemer er at nemndas sekretariat er underbemannet. Vi mener at en enkel løsning på problemet er å flytte saksbehandlere fra andre deler av etaten til sekretariatet, sa fagsjef Rolf Lothe i Skattebetalerforeningen i fjor.

Skattebetalerforeningen mener at kritikken fra Sivilombudet gir grunn for å se nærmere på ressursbruken.

– Andre deler av etaten bruker i dag ressurser på en grundig saksforberedelse før saken sendes til sekretariatet. Vi ser liten verdi i dette, fordi det blir dobbeltarbeid når sekretariatet uansett må sette seg inn i sakens dokumenter på fritt grunnlag. Det meste av ressursene som går med til gjennomgangen bør flyttes fra skattekontorene til sekretariatet. Da vil sekretariatet få tilført nødvendige ressurser til å sikre en forsvarlig saksbehandlingstid, uten at total ressursbruk økes. Etaten bør begrense seg til en enkel gjennomgang av klagene, slik at klagene som etaten mener skal gis medhold kan sorteres ut, før resten sendes til sekretariatet, sier Lothe.